با وجود 6 بند اصلی ساخت بتن و محدودیت آب بتن، برای اولین بار جان کراسفیلد اهل مصر موفق شد که ماده ای مایع ابداع کند که جهت روانی بتن نقش به سزایی را ایفا کند و نام آن را پلیمر گذاشت که گرایش مخلوط با آب و سیمان را داشته و مولکول های پلاستیکی، پلاستیکی است که کارایی خوبی در روان کردن بتن دارد و چون از نوع پلیمر است، نفوذ آب در بتن را به شدت کاهش داده و عمر بتن را چندین برابر افزایش می دهد و عمل هیدراتاسیون را به خوبی ساپورت می کند و در عمل پرورش بتن کارایی بسیار فوق العاده ای را هم به دوام و هم مقاومت را بالا برده و عمر بتن را چندین برابر می کند. تخریب سنگ های طبیعت و آسیب زدن به ساختار طبیعت مشکل اساسی در زندگی بشر بوده است و استفاده از پلیمر در بتن یک دریچه عظیمی برای شکل پذیری در عدم تخریب صنایع معدنی و کیفیت ظاهری مصالح و استحکام و سایر موارد جایگاه خوبی پیدا خواهد کرد لذا به آنالیز پلیمری و اهمیت آن در این مقاله می پردازیم.

عوامل موثر در کارایی بتن عبارتند از: محتوای آب در مخلوط بتن به صورت محدود مقدار سیمان و خواص آن ها شکل دانه بندی بیس (شن) و فیلر (ماسه) ماهیت ذرات سنگ دانه در تو هم قرار گرفتن دمای محیط و دمای مصالح نحوه فشردگی و عمل آوری و حاکمیت در چگالی بتن مشاهده شده که عمدا با اعمال افزودنی هایی مانند الیاف پشم شیشه و سنگ دانه هایی سیلیس و تیتان و سایر مصالح که تقریبا هیچ تاثیری در ساخت بتن ندارد به جای اینکه موارد اشاره شده در ساخت بتن رعایت شود نمی شود و جهت عوارض بتن از جمله از الیاف استفاده می شود تا جلو ترکیدگی بتن گرفته شود که فقط ترکیدگی خارجی مشاهده نشده در صورتی که مغز بتن سوختگی خود را از بین نخواهد رفت. برای ساخت بتن مراحل استاندارد جهانی به شرایط زیر نیاز است:

1. مقدار معین آب باید مشخص شود والبته آب اضافه تاثیر منفی دارد.

2. پلیمر وارده بر بتن محدودیت دارد.

3. مقدار میکس اختلاط باید در زمان مشخص انجام پذیرد.

4. آب بدون املاح بوده و حرارت آب رعایت شود.

5. نوع سیمان و آنالیز سیمان از یکدیگر محدود استفاده شود.

6. اشکال شن و ماسه و تو هم بودن رعایت شود.

7. محیط بتن بعد از مخلوط و استقرار با دمای مشخص انجام گیرد.

8. عدم وجود خاک در بتن ساختار بتن را خراب می کند.

9. رطوبت محیط در عمل آوری نقش بسزایی را ایفا می کند.

10. زمان اعمال رزین (پلیمر) و مقدار آن مغایر با اختلاط نباشد. نمودار استاندارد- مقاوم- مقاومت- مقاومت خمشی- مقاومت کششی- نفوذ آب- خورندگی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *